Lärlingsutbildning

”Gymnasial lärlingsutbildning syftar till att ge eleverna en grundläggande yrkesutbildning, ökad arbetslivserfarenhet och en möjlighet att under en handledares ledning, på en arbetsplats, få fördjupade kunskaper inom yrkesområdet”.
(Citatet är hämtat från förordning: Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning (2007:1349).          

Från och med augusti 2008 pågår en försöksverksamhet i Skolverkets regi, där vi ska sträva efter att ta fram en bra lärlingsutbildning som ger eleverna goda förutsättningar att lyckas i arbetslivet. På gymnasieskolorna i Hälsingland finns ett hundratal elever som studerar enligt detta koncept.
 

Vad är gymnasial lärlingsutbildning?


Jo, ett sätt att studera ett yrkesinriktat gymnasieprogram, där minst hälften av tiden ska tillbringas ute på ett eller flera företag. Eleven skall på arbetsplatsen ha en handledare som skall guida och leda elevens lärande om yrket, tillsammans med yrkesläraren från skolan. Man kan se utbildningen som ett viktigt samarbete mellan 4 parter: Skolan, yrkeslärare, elev och företag.  Det krävs samarbete och samsyn mellan alla 4 för att säkerställa att eleven får en tillräckligt bra utbildning i sitt yrke. I de fall som yrkeskompetens saknas på den egna skolan köps den från externa utbildare.
Denna form av utbildning ställer nya och andra krav på de inblandade parterna. Handledarutbildning är obligatoriskt i försöksverksamheten vilket ställer krav på utbildningsanordnaren.
Att i inlärningsprocessen utgå från den praktiska erfarenheten ställer också andra krav på lärarna.
 
För att få en likvärdig och kvalitetsmässig bra utbildning på gymnasieskolorna i Hälsingland har detta projekt bildats.
Projektet skall beröra följande delar:

  • Inventering och kartläggning av företag
  • Inventering av behov av arbetskraft
  • Enhetligt upplägg för respektive lärlingsområde
  • Koncept för handledarutbildning
  • Koncept för information, utbildning, examination resp rekrytering av yrkeslärare
  • Gemensam policy för ersättning till företagen
  • Gemensam policy för utvärdering och kvalitetssäkring

 
Projektet lägger grund för ett fördjupat samarbete mellan skolorna i Hälsingland och resultaten kan ligga till grund för all yrkesutbildning; både för gymnasieelever och vuxna. Den gymnasiala lärlingsutbildningen kommer att ingå som en väg att få en yrkesexamen i den nya gymnasieskolan som kommer 2011. Kunskaperna från åren med försöksverksamheten och detta projekt hjälper till att skapa ”rätt” utbildning och en gemensam plattform för gymnasieskolorna i Hälsingland.
 
Undertecknad har anställts som projektsamordnare på halvtid av Hälsingeutbildning läsåret 2009-2010. Styrgruppen består av samordnarna för lärlingsutbildningen på respektive ort.