Båttrailer, bara ett av många!

I entreprenadbranschen är behovet av släpvagnar ofta stort, det finns många olika typer av dessa att välja på. Det är också helt andra regler, vilket vi fick lära oss på vår utbildning idag. Jag ska bli entreprenör när jag tagit examen och det är mycket kunskap som ska in i knoppen tills dess! Förra året köpte jag en båttrailer men det är i stort sett det enda jag haft nytta av hittills. Förutom båttrailer finns det standardsläp, för motorsport eller för entreprenad. Här kan du läsa lite om alla regler som finns:

Högsta tillåtna hastighet för bromsad släpvagn är 80 km/h. Obromsad släpvagn får köras i högst 80 km/h om släpvagnens totalvikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt, eller om släpvagnen är olastad och dess tjänstevikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt. Högsta tillåtna hastighet för obromsad släpvagn är i övriga fall 40 km/h.

I Sverige görs en åtskillnad mellan lätt och tungt släp. Generellt gäller att man med körkort med behörighet enbart för dragfordonet får dra ett lätt släp tillkopplat, medan man för tungt släp måste ha behörighetstillägget E (exempelvis BE, CE).
Har man körkort för personbil (behörighet B) får man således dra ett släp som räknas som lätt. Ett och samma släp kan beroende på vilken dragbil man använder räknas som lätt och tungt i olika situationer. Följande gäller för bromsade släp med personbil eller som dragfordon:

Släpet räknas alltid som lätt (oavsett dragfordon) om dess totalvikt högst är 750 kg.
Om släpet har en högre totalvikt än 750 kg kan det ändå räknas som lätt under förutsättning att släpets och bilens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3500 kg.
(1)* Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt togs bort 19 januari 2013. I praktiken innebär detta att man med små personbilar endast får dra lätta släp om man enbart har B-kort. Detsamma gäller för stora bilar, såsom minibussar eller lätta lastbilar, medan personbilar med tjänstevikt omkring 1400-1500kg oftast får dra ganska tunga släp, då dessa har en relativt hög tjänstevikt samtidigt som de oftast inte har en alltför hög totalvikt (som tillsammans med släpets totalvikt inte får överstiga 3500 kg). Det diskuteras i Sverige att höja den största tillåtna totalvikten för en kombination av bil och släp till 4250 kg, då ett EU-direktivet finns som ska vara infört senast 19/1-2013. För att köra bil med släp med en gemensam totalvikt mellan 3500 och 4250 kg så kommer det att endast krävas ett körprov, alltså inget komplett teoriprov och uppkörning. Den som klarar det nya körprovet kommer att ha ett B-körkort med en kod som visar att man för köra släp upp till 4250 kg gemensam totalvikt för bilen och släpet.

Jag uppfyller så klart alla regler eftersom jag har alla behörigheter på mitt körkort! Det innebär att jag kan köra mycket tyngre saker än en båttrailer. Här kan man hyra olika sorters släpvagnar eller kanske en båttrailer, midtrailer.se. Själv ska jag kila hemåt och ladda upp inför en kvällskurs som kommer handla om något helt utanför min vanliga utbildning.